Att överklaga

Vem får överklaga
Ett beslut får bara överklagas av den som beslutet angår, dennes företrädare eller i vissa fall vårdnadshavare. En annan förutsättning är att beslutet har gått honom eller henne emot.

Vad får överklagas
En ytterligare förutsättning är att det finns ett beslut som kan överklagas. Det går till exempel inte att överklaga
· informationsmeddelanden som CSN skickar ut innan beslut har fattats,
· CSN:s ställningstagande till skadeståndsanspråk eller
· frågor om avbetalningsplan, anstånd med betalning och liknande. I detta sammanhang kan också nämnas att Överklagandenämnden i sin praxis klarlagt att det saknas möjlighet att besluta om inhibition i återkravsärenden.
Alla beslut som fattas av CSN kan inte heller överklagas hos Överklagandenämnden för studiestöd. Beslut i ärenden om ordinarie återbetalning av studielån överklagas istället hos förvaltningsrätten.

Överklagandet
Ett överklagande ska vara skriftligt och det ska framgå vilket beslut som överklagas och hur den som överklagar vill att beslutet ska ändras.

Av överklagandet bör också framgå:
• datum för beslutet
• namn
• personnummer
• adress
• telefonnummer
• mobiltelefonnummer
• e-postadress

Till överklagandet bifogas också eventuella bilagor såsom intyg, betyg eller andra handlingar som åberopas. De handlingar som redan finns i CSN:s ärende behöver dock inte ges in på nytt.

Är den klagande omyndig måste ställföreträdares namn och adress också framgå av överklagandet. Om en myndig person anlitar ett ombud ska det finnas med en fullmakt för ombudet.

Ett överklagande ska skickas in till CSN inom tre veckor från den dag den studerande fick del av beslutet.

Överklagandet skickas till:
CSN
Box 488
631 06 Eskilstuna
När ett överklagande kommer in ska CSN snabbt ta ställning till om det finns anledning att ändra beslutet enligt förvaltningslagens bestämmelser. Om CSN inte ändrar beslutet skickas överklagandet till Överklagandenämnden för studiestöd tillsammans med handlingarna i ärendet.
 

Blankett för överklagande
Det finns inget krav på att använda Överklagandenämndens för studiestöd blankett för att överklaga.

<< Blankett i WORD-format.doc       << Blankett i PDF-format .pdf

Ärendets gång hos Överklagandenämnden för studiestöd
När ett överklagandeärende kommer till Överklagandenämnden för studiestöd från CSN registreras det och myndighetens handläggare får ta hand om det. Den som överklagat får ett meddelande om att överklagandet har kommit in till myndigheten med uppgift om kontaktmöjligheter. Med ärendet följer ibland ett yttrande där CSN redogör för sin inställning till överklagandet. Ett sådant yttrande skickas alltid till den som överklagat för att denne ska få tillfälle att komma med synpunkter på CSN:s inställning innan Överklagandenämnden för studiestöd beslutar om ärendet. Den som klagat kan skicka brev eller e-post till nämnden och redovisa sin ståndpunkt.

Beslut i ärendena fattas antingen av myndighetschefen eller biträdande myndighetschefen eller vid ett nämndsammanträde.

När beslut fattats i ett ärende skickas avgörandet till den klagande och CSN får en kopia av beslutet för att kunna vidta de åtgärder som beslutet leder till.
 

Överklagandenämnden för studiestöd, Box 110, 871 23 Härnösand Tfn 0611 - 34 75 00, fax 0611 - 34 75 70, e-post registrator@oks.se